fredag 17 september 2010

Onödigheter

Jag tänkte jag kunde skriva om några roliga saker som jag hört och fått frågor om här borta i USA. Vet inte vad man ska kalla det, små kulturkrockar kanske?

Jag har fått några roliga frågor, som om vi har McDonalds i Sverige, och om det i så fall har samma namn. Många vet inte var Sverige ligger, och många jag har pratat med mycket säger fortfarande att jag är från Schweitz, eller tror att det är samma land. Det är en norsk tjej i skolan som jag har pratat lite med, och när folk hör att vi pratar med varandra på svenska och norska tappar de bara hakan. De har nog svårt att förstå att vi faktiskt pratar andra språk. En tjej undade om vi visste vem Lady Gaga var, och när vi sa ja blev hon helt paff. Hon undrade om vi översätter hennes och andra artisters låtar till svenska, vilket hon tyckte det var jättekonstigt att vi inte gör.

En annan sak också som var ganska rolig. Jag har nyss suttit och kollat lite på TV. I en av reklampauserna kom det upp en trailer till en film som jag tyckte att jag kände igen. Det visade sig att det var trailern till Hollywood-versionen av "Låt Den Rätte Komma In". Andra skådisar men exakt samma scener och samma repliker. Så onödigt egentligen. Tänker nog inte se den. Känns bara som ett helt slöseri med tid bara för att amerikaner inte gillar att läsa texten när de ser på film. Amerika: var så lat du kan (gör vad som helst för att tjäna pengar också). Nej, nu var jag lite elak, men väldigt ofta är det sant.

Imorgon är det fredag, härligt härligt! Det är även Yom Kippur på lördag, vilket betyder gudstjänst på fredag kväll om det inte kommer upp några andra planer. Gudstjänsten på lördag morgon som är fem timmar ska jag nog skippa. Behöver verkligen sova. Och det är vad jag ska göra nu: en timme extra dessutom. Okej, babbel... God morgon Sverige, kramar och pussar <3

2 kommentarer:

  1. Ja de lever i sin egen lilla värld ibland... Kul att höra vad du är med om stort som smått.

    SvaraRadera
  2. Åh hahhah amerikanarna är så himla underhållande, det är dock inte så positivt för dem ;p kan inte du skriva ner fler saker som de undrar om Sv? :D

    SvaraRadera