fredag 10 december 2010

Thanksgiving

Hejsan!

Jag tänkte jag kunde skriva lite om Thanksgiving som var för två veckor sedan här. Huset var fullt med folk och det lagades och åts mat överallt.
     När det var som mest var det 14 pesoner här. Det var jag, min värdfamilj, mina värdsyskons kusiner, faster, farmor, mormor, morfar och morbror och hans fru. Även tre hundar som jag inte får glömma. På onsdagen hade vi bara halvdag i skolan, så vi slutade vid tolv, och på kvällen började folk komma hit. På torsdagen gick jag först på en amerikansk fotbollsmatch som New Canaan hade mot Darien, våran rival. Det blev en intressant match, och jag tänkte att det skulle kunna få sitt eget lilla inlägg. På kvällen var det sedan dags för Thanksgiving-middag. Det var kalkon, "stuffing", sötpotatis,bönor, bröd, potatismos, transbärssås och annan sås. Stuffing är det man fyller kalkonen med innan man sätter in den i ugnen. Det är en blandning av bröd, svamp, buljong och kryddor. Hur gott som helst! Det gör man alltid extra av eftersom det aldrig räcker med bara det som är i kalkonen. Efter middagen blev alla väldigt trötta, så vi parkerade oss i soffan och såg en film tillsammans innan vi gick och la oss.

På torsdagen åkte vi in till Manhattan för att se en musikal på Broadway. Vi såg Fela, som handlar om en jazzmusiker från Nigeria. Dansen och musiken var så otroligt att jag inte följde med i handlingen. Riktigt bra var den i alla fall. Middag åt vi på restaurangen som muséet för modern konst i New York har.

Allt som allt var min första Thanksgiving superbra. Jag fick träffa resten av min värdfamiljs närmaste släkt och lära mig om en typiskt amerikansk tradition. Jag hoppas ni har det lika härligt hemma i Sverige i -20 grader som jag har det här. Puss och kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar