söndag 26 december 2010

Christmas

God Jul allihopa! Jag hade ett par härliga dagar som jag spenderade med vänner och deras familjer. Eftersom min värdfamilj inte firar jul eftersom de är judiska, så firade jag med Lauren och Emilys familjer.

På julafton var jag hemma hos Emilys familj. Vi åt en jättegod julmiddag med skinka, köttbullar, potatis, sparris, lingonsylt och en massa annat gott. Emilys mamma hade köpt sill också eftersom jag sa att jag oftast äter det på julafton. Sen fick vi öppna lite presenter och jag fick Marabou-choklad och en massa annan god svensk mat. Det har aldrig gjort mig så glad. Tydligen finns det en skandinavisk butik nästa stad som säljer bl.a. svenska saker. Snacka om att jag ska dit någon gång. Efter middag och presentöppning åkte vi till kyrkan för att gå på midnattsmässan. Det var mysigt och vi sjöng mest julsånger. Efter det åkte jag hem till Lauren och sov över där.

Vi blev väckta vid åtta av Laurens tio-åriga bror på juldagen. Vi gick ner till köket för att äta frukost. Sedan var det dags för julklappsöppning. Jag fick en julstrumpa fylld med saker, bl.a. ett par strumpor som jag inte kan ta av mig nu eftersom de är så himla sköna. När alla hade öppnat sina paket såg jag och Lauren på film. Vi såg min favoritfilm, Love Actually. De flesta borta i Sverige vet nog vad den handlar om, men här har inte så många sett den. Så det var första gången Lauren såg den. Den får en verkligen i julstämning. Sedan åt vi middag, med kalkon, stuffing, potatismos, ärtor, morötter och annat gott. Till dessert var det pumpapaj. Den var riktigt god, men jag var så mätt att jag inte kunde äta en hel bit.

Det som var annorlunda med julen här var att man firade på både julafton och juldagen, men mest juldagen. Middagen är annorlunda också, men den var ganska lik den svenska hemma hos Emily eftersom hennes morfar är svensk. Jag tror jag gillar båda lika mycket. Det jag saknade mest med julen förutom familjen var nog den estniska maten jag och min familj brukar äta den 23e. Det är den bästa middagen på hela året, och jag var ledsen att jag missade den.

Nu ska jag ut i gästhuset och kolla på fotboll, eftersom det är där vi har den stora TV:n. Bilder och mer om hur julen var kommer nog snart. Puss och Kram!

2 kommentarer:

  1. Åh! Allt det där låter härligt! Jag hoppas verkligen ni kommer iväg på resan nu. Jag håller tummarna. TACK Josefin för julklappen! Den var perfekt. Precis vad jag behövde.
    Kram mamma

    SvaraRadera
  2. sv: DU!! Det var inte smickrande på ngn av oss, främst mig! xD näe men du va jätte söt! :D men ville visa glädjen.. lr nåt.. :D jooooooo kom heeeeem!! :D <3

    SvaraRadera