söndag 9 januari 2011

Mitt 2010

Hejsan allihopa. Jag tänkte inleda året med en frågelista om 2010 som jag snodde från Emilies blogg.

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Inledde 10 månader utan min älskade familj och vänner i Sverige. Det har varit tufft men har haft det underbart ändå.

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Hade inte riktigt några. Jag kände att det inte fanns något som behövde ändras för att jag skulle må bättre och det är samma det här året.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej det tror jag inte.

4. Vilka länder besökte du?
Finland, Storbritannien, Spanien, USA.

5. Är det något du saknar år 2010 som du vill ha år 2011?
Som jag sa finns det inte riktigt något som behöver ändras, men såklart vill jag träffa min familj snart.

6. Vilket datum från år 2010 kommer du alltid att minnas?
Hmm... 13e Augusti, då flygplanet lyfte och tog mig till New York. 8e Augusti när jag behövde säga hejdå till alla underbara vänner. Sen har jag inte datum men kommer såklart alltid komma ihåg alla resor under året och när pappa kom hem efter att ha varit borta i tre månader.

7. Vad var din största framgång 2010?
Det tog ett tag att komma på svaret till den här. Kanske att jag har klarat mig utan min riktiga familj så pass länge.

8. Största misstaget?
Kan faktiskt inte komma på något. Verkar som 2010 var ett helt okej år ändå.

9. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Var sjuk sista dagarna innan jag gick ut ettan, vilket var något av det värsta jag varit med om. Annars har jag väl varit lite förkyld någon gång ibland, skador kan jag inte komma ihåg några.

10. Bästa köpet?
Ja du... det finns väl kläder och andra grejer jag är glad att jag köpte, men vill gärna säga något annat. Kan bara inte komma på något just nu.

11. Vad spenderade du mest pengar på?
Kläder tror jag :P och en hel del mat.

12. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Om jag ska skriva om en speciell händelse så måste jag nog säga att när jag såg Lily i Grand Central Station var jag hur glad som helst. Samma sak när pappa kom hem i Juni. Jag längtar tills jag får känna så igen när jag ser min familj på flygplatsen när de kommer hit och hälsar på, och när jag kommer tillbaka till Sverige och får träffa alla vänner.

13. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2010?
Från och med du - Oskar Linnros
What's the point - Johnossi
Waka Waka - Shakira
Wavin' flag - K'NAAN

Finns många fler men de här låtarna förknippar jag med den härliga sommaren jag hade innan jag gav mig av till USA.

14. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Det har varit upp och ner. Att hela tiden vara ifrån någon i familjen är inget jag tycker om, men samtidigt har jag haft ett år med många härliga minnen.

15. Vad önskar du att du gjort mer?
Uppskattat allt som har med Sverige att göra. Men det gör inget, det har jag chansen att göra när jag kommer hem.

16. Vad önskar du att du gjort mindre?
Suttit och stirrat på Facebook. Det är nog den hemsida som är tråkigast men ändå blir man beroende. Det får väl bli mitt nyårslöfte att sluta vara inloggad så fort jag är vid en dator. (Och medan jag skriver det här är jag inloggad på Facebook i en annan flik.)

17. Hur ska du tillbringa julen?
Antar att detta är 2010. Ja den spenderades ju med vänner och deras familjer. Annorlunda men ett minne för livet.

18. Blev du kär under 2010?
Ja det kan man väl säga...

19. Favorittidning?
DN! Haha ja men man måste väl älska en tidning som skriver om sin pappa på tre hela sidor.

20. Favoritprogram på TV?
Glee! 90210, House, Family Guy.

21. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Nej det kan jag inte komma på någon.

22. Bästa boken du läste i år?
Över näktergalens golv.

23. Största musikaliska upptäckten?
Oskar Linnros album var något av det bästa jag hörde det här året.

24. Något du önskade dig och fick?
Utbytesår i USA.

25. Något du önskade dig men inte fick?
Jul med familjen, men det visste jag ju att jag inte skulle få.

26. Årets bästa film?
Inception, Harry Potter. Finns några filmer som kom ut 2010 som jag inte har sett än, som the Social Network.

27. Vad gjorde du på din födelsedag 2010?
Det var på en torsdag så jag gick i skolan. På kvällen gick jag och min värdfamilj ut och åt middag.

28. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Nej inte riktigt. Nu när jag tänker efter var det ett ganska bra år. Men jag har en känsla att 2011 kommer bli ännu bättre.

29. Vad fick dig att må bra?
Allt är nämnt ovan. Familjen, vänner, resor, mat, nya vänner, träning.

Avslutar inlägget med några bilder från året.


























Gott Nytt År!!!

2 kommentarer:

  1. Tack för det inlägget! Det var härligt att läsa. Längtar efter dig!Nu får vi börja planera vår resa till Connecticut. Puss och kram / mamma

    SvaraRadera
  2. SÖÖÖTA DUU!! <3 Att träffa dig i new york va en av det bästa sakerna som hänt för mig oxå!! Älskar dig Jossi <33333

    SvaraRadera